Calibrarea statiilor radio auto CB
Cum alegem antena pentru statia radio CB?
Cum sa alegem o statie radio auto CB?
Distanta de acoperire a unei statii radio CB
Calibrarea statiilor radio auto CB
Calibrarea statie radio se va face cu ajutorul unui reflectometru conectat intre statie si antena, moment la care se observa valorile SWR-ului pe canalele 1 si 40, in functie de modelul de aparat de masura pe care il detinem.
Calibrarea antenei statiei radio insemna aducerea antenei in aceeasi frecventa de lucru cu statia, operatie ce are rezultate care difera in
functie de locatie, puterea statiei, modalitatea de alimentare si cel mai important factor calitatea antenei.
Daca pe canalul 1 reflectata este mai mare decat pe canalul 40 se ridica spicul pana cand avem valori egale, sau media lor adica cea de
pe canalul 20 este mai mica decat 1,5.
Daca pe calul 40 reflectat este mai mare decat pe canalul 1 se coboara spicul pana cand avem valori egale, sau media lor este mai mica
decat 1,5 (in cazul in care spicul a ajuns la maxim in jos se va taia din radiant la inceput 1 cm, apoi doar cate 0,5 cm dar nu mai mult de 3-4 cm in total).
Daca valorile rezultate nu sunt satisfacatoare se va incerca gasirea unei alte locatii unde este posibil ca antena sa aiba alt randament, deci si valori ale SWR-ului mai bune.
FUNCTIA SWR
Functia SWR, a reflectometrului, este probabil cel mai util test de efectuat. Testarea SWR-ului sau a undelor radio stationare ofera operatorului emitatorului o buna indicatie a conditiei antenei si cablului acesteia, intrucat cele
mai multe antene sunt plasate in exteriorul emitatorului. In scopul de a obtine cantitatea de putere maxima radiate de la antena, cablul
coaxial si antena trebui adaptate la emitator.
Deoarece o potrivire perfecta nu este niciodata realizata, neadaptarea poate fi masurata prin masurarea SWR-ului care exista in cablul coaxial al antenei.
Masurarea SWRului este exprimata ca raport intre suma puterii directe (FWD) si reflectate (REF) si diferenta celor doua puteri.
Urmatoarele exemple sunt ale rapoartelor cantitatilor de pierdere de putere pentru o unda stationara.
Pierdere de putere SWR Pierdere de putere SWR
0 % = 1:1 11 % = 2:1
2 % = 1.3:1 25 % = 3:1
3 % = 1.5:1 38 % = 4:1
6 % = 1.7:1 70 % = 10:1
Un raport de la 1.1:1 la 2:1 este considerat de obicei satisfacator pentru majoritatea operatiilor.
FUNCTIA WATTMETRU
Aceasta functie este oferita pentru monitorizarea starii emitatorului prin masurarea puterii relative RF generate de emitator.
Acest reflectometru masoara pana la 100 watti a puterii RF. Nu vor exista pierderi de putere masurabile daca aparatul de masura
este conectat permanent la cablul coaxial.
INSTALARE PENTRU SWR SI MASURATORI DE PUTERE
Pentru a putea folosi acest reflectometru ca pe un aparat de masura al SWR metrului sau ca pe un aparat de masura, ce masoara
puterea in radio frecventa RF, trebuie conectat la o antena. Cu emitatorul inchis, deconectati cablul coaxial din emitator si
conectati-l la iesirea SWR metrului marcata ANT. Conectati un cablul coaxial intre emitator si iesirea puterii SWR metrului marcata
RTX. Acest reflectometru poate fi instalat permanent pentru utilizarea functiei SWR sau pentru utilizarea functiei de wattmetru.
NOTA!!!
PRECAUTII LA MASURAREA SWR-ului: NU DESCHIDETI EMITATORUL IN TIMP CE
REFLECTOMETRUL SI ANTENA SUNT DECONECTATE!
1. Atunci cand reflectometrul este conectat corespunzator si emitatorul este inchis, rotiti butonul in pozitia “FWD”.
2. Ajustatila butonul S.CAL pentru o deviatie maxima a acului indicator pana la marcajul “SET” de pe reflectometru.
3. In timp ce statia este pe emisie, intrerupatorul REF trebuie sa fie in pozitia in pozitia “SWR” si cititi valoarea SWR-ului pe scara superioara. Acesta este VSWR.
NOTA: DACA SWR-ul ESTE DEASUPRA 2:1 ANTENA TREBUIE ACORDATA SAU
POATE FI O PROBLEMA IN CABLUL ANTENEI. PRECAUTII DE MASURARE A PUTERII: NU PORNITI EMITATORUL IN TIMP CE
REFLECTOMETRUL SI ANTENA SUNT DECONECTATE.
1. Conecttai reflectometru in cablu antenei in aceasi mod ca si la masurarea SWR-ului.
2. Pentru masurarea puterii sub 10 watti, comutati intrerupatorul in pozitia pentru 10W-100W in pozitia 10W; pentru masurarea
puterii peste 10 watti utilizati pozitia 100W a comutatorului.
NOTA: PENTRU O CITIRE CORECTA A PUTERII, SWR-ul NU TREBUIE SA FIE MAI
MARE DE 1.5:1.
3. Porniti emitatorul si cititi indicatia puterii. Daca scala de 100W este utilizata, multiplicati citirea cu 10.
PRECAUTII: CITIREA ERONAT DE MARE SAU PESTE PUTEREA NOMINALA A
EMITATORULUI POATE INDICA UN SISTEM DEFECT AL ANTENEI. VERIFICATI TOTI
CONECTORII PENTRU UN CONTACT ELECTRIC BUN SAU INLOCUIREA IN CAZ DE
CORODARE.
SPECIFICATII
Cum alegem antena pentru statia radio CB?
Alegerea antenei potrivite pentru masina dvs poate afecta foarte mult performantele receptiei cat si emisiei statiei pe
care o detineti. Deaceea este important sa alegeti o antena care sa se potriveasca cu cerintele dvs.
Va punem la dispozitie o gama diversificata de antene pentru a putea satisface necesitatile tuturor utilizaotrilor CB, fie
ei amatori sau profesionisti.
Cand alegeti o antena radio CB sunt 2 mari factori care trebuiesc luati in vedere: inaltimea antenei, si durabilitatea.
Desigur mai sunt si alti factori care va pot ajuta in alegerea antenei dar trebuie sa aveti o mai mare grija la cei doi.
Inaltimea Antenei
Marimea este de cele mai multe ori principalul factor in alegerea antenei. In domeniul CB trebuie sa tineti cont de zicala
"Marimea Conteaza" deoarece cu cat o antena este mai inalta cu atat veti avea performante mai ridicate.
Totusi unele persoane nu doresc o antena de 2m deoarece exista posibilitatea de a agata antena in crengi sau la
poduri joase, riscul fiind mai ridicat la masinile inalte. ex (cabina camioanelor, utilitate, masini 4x4).
Durabilitatea
Majoritatea antenelor CB sunt foarte durabile, totusi daca doriti sa folositi antena cand mergeti off-road posibil sa aveti o problema. In general trebuie sa va feriti de antenele inalte facute din fibra de sitcla sau fibra
de carbon care nu sunt foarte flexibile si se pot rupe la contactul cu diferite obstacole. Majoritatea antenelor
comercializate de noi sunt fabricate din inox sau otel inoxidabil (depinde de producator) si au un grad ridicat de
flexibilitate (spre exemplu o antena de 1.5m se poate indoi de varf pana la baza fara sa se rupa (desi nu este recomandat).
Pentru a nu avea probleme noi recomandam sa verificati daca suruburile de reglaj / calibrare sunt stranse inainte
sa plecati la drum si in general sa verificati daca antena s-ar putea desprinde in mers.
Alti factori determinanti
Alta categorie de factori ar fi performantele antenei (specificatiile), aici trebui sa aveti grija la 4 criterii care am sa ii
expun in functie de importanta lor:
1. Gain-ul antenei sau Castigul antenei radio CB
Castigul pe care antena il aduce la sistemul dvs de comunicare in radio CB este gasit in specifiicatiile tehnice ale antenelor
sub denumirea de GAIN se masoara in Db - in sistem US sau Dbi in sistem ISO, indicand claritatea receptiei.
De retinut faptul ca 1 Dbi = 1 Db - 2.3, deci o antena cu 5 dbi este de fapt o antena cu 2.7 dbi.
2. Puterea antenei radio CB
Puterea Antenei se masoara in "W" si la fel ca Gain-ul are 2 unitati de masura, Puterea Maxima sau P.E.P. si Puterea Continua (Reala). (Un exemplu ar fi
Sirio Turbo 5000 care are puterea PEP de 5000W si puterea reala de 1500W, asa ca nu va lasati pacaliti de producatorii
care spun ca au antene de putere mare si intrebatii de puterea maxima si puterea continua.
3. SWR-ul (Standing Wave Ratio)
SWRul este deasemenea o valoare importanta deoarece va arata in ce parametrii poate fi calibrata antena aleasa.
O calibrare perfecta va avea SWR = 1, asa ca trebuie sa cautati o antena cu SWR cat mai aproape de 1.
4. Latimea de banda
Majoritatea antenelor sunt calibrate din fabrica pentru o frecventa intre 26 Mhz si 28 Mhz pentru a prinde semnalul de 27Mhz (Citzens Band, CB).
Totusi unele antene difera putin de la regula si au alta latime de banda.
Specificatii Antena Midland ML 145 cu Talpa Magnetica 120mm /140mm
• Gain: +3 dBi
• SWR: 1.0 / 1.4
• Inaltime (approx.): 1600mm
• Impedanta: 50 Ohmi
• Reglabila pentru frecvente de: 26.00 MHz - 28.00 MHz
• Polarizare: Verticala
• Putere maxima: 300W Continua, 800W Perioada Scurta
• Latime de Banda: 1600 kHz (160 cx)
• Greutate (approx.): 450 g
• Spic: Otel Inoxidabil
• Protectie impotriva descarcarilor electrice (impamantare)
• Radiatie (Orizontala) 360° omnidirectionala
• Lungime cablu: 4m
Specificatii Antena Midland Alan 9 Plus
• Gain: +4 dBi
• SWR: 1.0 / 1.2
• Inaltime (approx.): 1500mm
• Impedanta: 50 Ohmi
• Reglabila pentru frecvente de: 26.00 MHz - 28.00 MHz
• Polarizare: Verticala
• Putere maxima: 300W Continua, 700W Perioada Scurta
• Latime de Banda: 1400 kHz (140 cx)
• Greutate (approx.): 390 g• Spic: Otel Inoxidabil
• Protectie impotriva descarcarilor electrice (impamantare)
• Radiatie (Orizontala) 360° omnidirectionala
• Lungime cablu: 4m
• Reglabila pana la 180°
• Cu prindere tip fluture
Specificatii Antena Midland Alan PC8
• Gain: +4 dBi
• SWR: 1.0 / 1.1
• Inaltime (approx.): 1630mm
• Impedanta: 50 Ohmi
• Reglabila pentru frecvente de: 26.00 MHz - 28.00 MHz
• Polarizare: Verticala
• Putere maxima: 350W Continua, 900W Perioada Scurta
• Latime de Banda: 1400 kHz (140 cx)
• Greutate (approx.): 415 g
• Spic: Otel Inoxidabil
• Protectie impotriva descarcarilor electrice (impamantare)
• Radiatie (Orizontala) 360° omnidirectionala
• Lungime cablu: 4m
• Reglabila pana la 180°
• Cu prindere tip fluture
Specificatii Sirio Megawatt 4000
• Gain: +6 dBi
• SWR: 1.0 / 1.2
• Inaltime (approx.): 2035mm
• Varful de gama de la Sirio - cea mai puternica antena Sirio
• Capacitate foarte ridicata de a rezista la puteri mari
• Impedanta: 50 Ohmi
• Reglabila pentru frecvente de: 26.00 MHz - 28.00 MHz
• Polarizare: Verticala
• Putere maxima: 600W Continua, 1000W Perioada Scurta
• Latime de Banda: 2580 kHz (250 cx)
• Greutate (approx.): 450 g
• Spic: Otel Inoxidabil
• Protectie impotriva descarcarilor electrice (impamantare)
• Radiatie (Orizontala) 360° omnidirectionala
• Lungime cablu: 4m
• Reglabila pana la 180°
• Reglabila cu cheita speciala inclusa in pachet
• Detasabila pentru atunci cand spalati masina
Specificatii Antena 27MHz Sirio Turbo 5000
• Gain: +7 dBi
• SWR: 1.0 / 1.2
• Inaltime (approx.): 1950mm
• Varful de gama de la Sirio - cea mai puternica antena Sirio
• Capacitate foarte ridicata de a rezista la puteri mari
• Impedanta: 50 Ohmi
• Reglabila pentru frecvente de: 26.00 MHz - 28.00 MHz
• Polarizare: Verticala
• Putere maxima: 1500W Continua, 5000W Perioada Scurta
• Latime de Banda: 2600 kHz (260 cx)
• Greutate (approx.): 450 g
• Spic: Otel Inoxidabil
• Protectie impotriva descarcarilor electrice (impamantare)
• Radiatie (Orizontala) 360° omnidirectionala
• Lungime cablu: 4m
Cum sa alegem o statie radio auto CB?
De prea multe ori sunt intrebat in momentul cand un cumparator doreste sa cumpere o statie radio CB „Cat bate statia?”
Aceasta intrebare imi spune multe despre cumparator si anume ca nu a mai folosit o statie radio cb ci doar a auzit de la
alti utilizatori ca ei au vb … atati km cu ea.
Iar in acel moment trebuie sa le explic ca raza de „bataie” a statiei este deseori influentata de conditiile meteo,
de conditiile de anotimp, de antena, daca vb dintre blocuri etc. toti acest factori sunt direct raspunzatori pentru
distanta in care se poate vb cu o statie cb cu o putere de 4 W.
Paleta statiilor CB aparute pe piata, intradevar pune in dificultate pe cumparatorul nespecialist in momentul cand doreste sa-si achizitioneze o statie.
Pentru a intelege despre ce este vorba haideti sa analizam unele functii si facilitati oferite de producatori.
O analiza obiectiva ne va ajuta sa luam o decizie corecta, sa cumparam o statie CB, conform cerintelor noastre la un raport pret/calitate optim.
Sa luam pe rand caracteristicele statiei si sa le traducem in asa fel incat un cumparator sa stie ce alege.
1. Sistemul multistandard: prin patrunderea masiva a microprocesoarelor, a circuitelor de memorie programabile (EPROM)
in stuctura statiilor CB, aceasta facilitate se serveste "ca la tava". Sistemul multistandard este posibilitatea, ca o statie sa
fie capabila sa functioneze conform normelor din anumite zone (tari), cu alegerea standardului dorit de catre utilizator,
pentru tara respectiva. Actuala situatie in Europa, cu privire la standarde CB este mai mult decat haotica.
Exista norme: EU (Europa), EC (Europa centrala), D1 (Germania I); D2 (Germania 2); I1 (Italia I); I2 (Italia II), UK (Anglia);
RU (Rusia) si ....PL (Polonia). In Manualul de utilizare atasat la astfel de statii, se explica cum se trece dintr-un standard in altul, dar din partea vanzatorilor de statii, uneori nu exista o consiliere adecvata, care sa lamureasca problema.
De exemplu, au fost vandute statii de provenienta poloneza, cu norma poloneza, fara sa-i explice utilizatorului ce impedimente
au daca cumpara si incearca sa foloseasca o statia cu acest standard. Practic in toate standardele exista un punct comun:
puterea de emisie, care este limitata la 4W in modul de lucru FM (modulatie de frecventa) si la 1W in modul de lucru AM
(modulatie de amplitudine). Diferenta mare in standarde apare la capitolul "modul de lucru", care in unele tari permite,
sau nu utilizarea modului de lucru AM. Modul de lucru FM este universal acceptat, fiind cel mai putin perturbator mod de lucru.
Unele statii provenite din SUA au modul de lucru numai in AM. Aceste modele de statii, fara modificare, nu pot fi utilizate in
Romania, unde modul de lucru preferat este FM. Deasemenea, statiile facute pentru Polonia au frecventele canalelor decalate
cu o jumatate de canal (-5KHz), motiv pentru care nu sunt utilizabile la noi. Aceste statii din start necesita o interventie tehnica,
pentru a fi capabile sa functioneze in standardul nostru.
REMARCA: Statia trebuie sa aiba moduri de lucru AM si FM si nu neaparat multistandard, mai ales daca nu avem de gand s-o
folosim statia si in alte tari. (in unele tari chiar sunt interzise folosirea statiilor multistandard, de ex Elvetia....). Statiile,
care necesita imediat dupa cumparare o interventie tehnica, mod de lucru numai in AM sau standardul polonez (PL) sau britanic (UK),
chiar daca sunt la preturi convenabile trebue sa fie evitate.
2. Squelch automat: in manualul de utilizare este specificat, ca ASC (Automatique Squelch Control ) sau ASS (Automatique Squelch System).
Prin anii 1994-95 a aparut ASC -ul la statii President, si a fost prezentat ca un sistem ce revolutioneaza folosirea statiilor CB. Eh, viata a demonstrat,
ca nu este chiar asa.... Sistemul ASC functioneze corect, la un semnal receptionat consistent. Cand corespondentul se afla la distanta, iar semnalul
produs de el la locul receptiei este slab, ASC-ul nu se mai deschide, sau se deschide in franturi si receptia devine greoaie. In asemenea situaie se trece la Squelch manual, care asigura o receptie
si la semnale mai slabe. Oricum, daca semnalul receptionat este slab squelch-ul trebuie deschis, astfel se va putea receptiona si semnale foarte slabe cu zgomot, dar receptia va avea loc. Existenta ASC-ului in statie se reflecta si in pret. De exemplu, la o statie President HARRY II Classic, fara ASC, fata de o statie
President Harry II ASC diferenta la pret este de cca 100 RON.
REMARCA: se poate si fara ASC (ASS)
3. Reglaje: "Mike gain"(amplificare de microfon) si "RF gain" (reglajul sensibilitatii receptorului). Aceste butoane sunt inutile!
Pentru o functionare optima, ele vor sta tot timpul reglate la maxim. Prezenta lor pe panoul frontal in schimb poate genera probleme
la un utilizator nespecializat. Reducerea amplificarii de microfon face ca statia sa emita cu o modulatie slaba sau de loc, iar reducerea
sensibilitatii receptorului cu RF gain, face ca receptia sa aiba loc intr-o arie restransa. Nu degeaba, la o statie militara moderna numarul
butoanelor de reglaj sunt reduse la minim. Utilizatorul - soldatul - stie, ca pe canalul 1 vorbeste cu sergentul, iar pe canalul 2 cu plutonierul.
La o astfel de statie, pe panoul frontal sunt maxim 2-3 butoane, tocmai pentru a nu incurca pe utilizator....
REMARCA: daca alegem o statie, care are pe panoul frontal si astfel de butoane aceste butoane trebuie sa fie pozitionate tot timpul la maxim,
dar statia respective, nu va fi mai performanta fata de un alt model, care nu are astfel de reglaje. Numarul butoanelor de reglaj nu defineste calitatea statiei!
4. Functii speciale: SCAN si DW. Functia Scan, este o functie, ce face posibila cautarea (scanarea) tuturori canalelor (40), cu conditia, ca squelch-ul sa fie reglat (fara zgomot). Cautarea se opreste pe canalul pe care exista o comunicatie (semnal).
DW (dual wach) este o functie de supraveghere / cautare a doua canale, programabile, cu conditia ca squelch-ul sa fie inchis. Cand DW este declansat, statia baleaza cele doua canale, si scanarea se opreste imediat, cand pe una din canale apare o comunicatie (semnal).
REMARCA: Se poate si fara aceste functii, 90% dintre utilizatori din RO nu folosesc aceste facilitati.
5. MEMORII: sunt butoane M1 - M3 (M5), cu ajutorul carora pot fi memorate 3-5 canale cu acces direct.
Astfel exista posibilitatea sa fie programate pe aceste butoane canalele uzual folosite, cum ar fi CH22, CH 30, CH 20, etc.
REMARCA: prezenta acestor facilitati sunt benefice, utile pentru utilizator.
6. EMG. (emergency). Acces direct la canale de urgenta CH9 si CH19. In Regulamentul international, cu privire la utilizarea
statiilor CB, canalul CH9 este declarat canal de urgenta, de primejdie, iar canalul CH19 este "canal rutier" (analog cu canalul CH22 la noi).
Infrastructura tarilor occidentale, in caz de pericol, permite utilizarea eficienta a acestor canale (mai ales CH9), fiind instalte statii CB la
Politie, Pompieri, Apararea Civila, Salvare, etc, formand o retea de urgenta veritabila. Cum la noi, aceasta infrastructura lipseste si nu
vad in viitorul apropiat posibilitatea, ca aceste organe ale statului sa fie dotate cu statii CB, care sa functioneze cu un program permanent
prin dispecerizare, utilitatea acestor comenzi (butoane) la statii devine minimala. (canalele CH9 si CH19 se pot folosi ca si canale de rezerva
cu acces direct la statii ce n-au canale memorabile).
REMARCA: prezenta acestor butoane (CH9) si (CH19) sunt criterii minimale la alegere modelului.
7. ECHO: "a fi sau a nu fi..." microfoane cu echo, sau efectul "echo" incorporat in statie. As incepe cu o observatie:
microfoane cu echo nu se folosesc in comunicatii profesionale.si nici in traficul de radioamator. Este un moft specific traficului pe benzile CB.
Efectul face, ca emisiunea sa sune mai amplu, ca si "glasul Domnului". Reglat cu prudenta si cu bun simt, efectul face sa te auzi mai deosebit.
Un echo reglat la un nivel mare, si cu reverberatie mare, la capitolul de inteligibilitate, produce dificultati majore la locul receptiei.
Cel care utilizeaza un astfel de efect (fie din statie, fie din microfon) greu se lasa convins, ca nu echoul mai mare il face "mai tare",
dar... se va simti ofensat, cand corespondentul ii va solicita "mai redu' un pic ecoul, ca nu te inteleg..."
REMARCA: nu trebuie sa fie un criteru de selectie, ne influentand in mod simtitor parametrii statiei.
Oricum prezenta echoului in statie se reflecta si asupra pretului...
8. BEEP ton. Beep tonul semnalizeaza sfirsitul emisiei printr-un ton strident, ce avertizeaza corespondentul ca ai trecut pe receptie. Aceasta facilitate daca exista la o statii, neaparat trebuie
sa fie decuplabila de catre utilizator. Pe o perioada mai indelungata, de exemplu cand mergi in coloana 8-10 ore, beep-ul poate deveni enervant pentru corespondent, care va solicita sa-l decuplez. Microfoanele cu beep-uri multiton "trilulici" sunt suparatoare, nu pentru utilizator (ca el nu-l aude), ci pentru corespondentii din trafic.
REMARCA: Statia sa aiba posibilitatea de decuplare a Beep ton-ului. Microfoane, circuite, placi cu beep ton, etc, functional, sunt investitii inutile.
9. Functia NB/ANL si LOC/DX. NB/ANL sunt doua sisteme de reducere a parazitilor de tip impuls, ANL(Automatic Noise Limited)
si NB(Nois Blanker) . Sistemul NB/ANL, mai ales in AM, are un efect benefic asupra receptiei in cazul cand apar perturbatii, fie
de la sistemul electric al masinii, fie din mediul inconjurator. Comutatorul LOC/DX, este un reglaj al sensibilitatii in doua trepte;
local si la distanta (DX). Pentru statii montate pe masina, unde antenele sunt mai scurte fata de antenele pentru statii fixe,
utilitatea acestui comutator nu este justificata. Daca statia aleasa dispune de comutatorul LOC/DX , aceasta se pune pe pozitia DX.
REMARCA: sistemul NB/ANL este util in exploatare, LOC/DX fara utilitate practica.
10. S metru: Este un bar graf cu LED-uri sau un instrument analogic (VU metru), cu ajutorul caruia putem aprecia nivelul semnalului receptionat, iar la emisie,
permite un control permanent asupra puterii de emisie.
REMARCA: Este de preferat modelul de statie, care are astfele de indicator, fie VU metru, fie bargraf cu LED-uri.
11. Selectorul de canale: Poate sa fie rotativ sau cu butoane Up si Down (Sus-Jos). Schimbarea canalelor, la marea majoritate statiilor CB moderne, se poate face si de pe microfon, cu doua butoane Up si Down.
REMARCA: pentru confortul in exploatare se va prefera modelul de statie, care permite schimbarea canalelor si de pe microfon.
12. Parametrii din specificatii: Aceste date din manualul de utilizare, la capitolul de Specificatii, daca sunt corect furnizate de fabricant
sint de baza la luarea deciziei de cumparare. Puterea legala a statiilor este limitata la 4W. Daca fabricantul sau importatorul se respecta, la Specificatii este trecuta puterea reala a statiei. Sa nu uitam, ca orice produs, inainte de a fi trecut pe raftul unor magazine, trece prin procedura de omologare. Aceasta omologare inseamna incadrarea in norme tehnice stabilite prin Standarde nationale si internationale. Din motive comerciale, uneori pe cutia aparatelor se trec valori ce depasesc valoarea agreata a puterii. Aceasta putere agreata se refera la puterea purtatoarei, fara modulatie (power carrier). In unele specificatii, din motive comerciale, se specifica puterea de varf in cazul modului de lucru in AM, ce poate deveni 10-12W in varfurile de modulatie. Puterea astfel specificata, ca valoare, "arata mai bine" si cumparatorul neavizat opteaza pentru acel produs, care de fapt are o putere de 4W in purtatoare. Au aparut dealeri de statii, care comercializeaza statii cu "putere marita" in service-ul propriu. Interventii pentru marirea puterii facute pe cont propriu scoate din garantie produsul in mod automat. Referitor la putere,
exista un ping-pong intre legislatie si situatia reala pe teren, dar asta nu numai la noi....Cum in toate Europa folosirea benzilor superioare
( LOW si HI sau A, B, C, D, E, F, G, H, I) sunt prohibite, deasemenea modul de lucru in USB nu este agreat, totusi exista intr-o
veselie, un trafic radio de DX in aceste benzi, in USB, cu puteri mult peste 4w... Fabricantii mai recurg la unele "manevre",
ce pot sa induca in eroare pe cumparatorul neavizat. Statii mari, cu puteri mult peste limita agreata de legislatia CB, cu moduri de
lucru AM, FM si USB sunt puse in vanzare, ca statii pentru radioamator, pentru banda de 10m. In cutia aparatului, pe langa documentele
statiei, mai exista si o avertizare, ca folosirea acestuia necesita o licenta de radioamator...Aceste statii pe urma sunt modificate, "deschise", chiar in service-ul dealerului, pentru a lucra si in banda CB. Utilizatorul neavizat, posesorul a unei astfel de statie tunningata, poate avea
surpriza neplacuta, ca statia sa fi gaurita (distrusa) de organele competente de control la prima iesire din tara (Germania, Austria)....
La acest capitol ar fi de dorit o informare corecta din partea vanzatorului, dupa care, fiecare persoana sa-si asume personal responsabilitatiile, ce decurg din nerespectarea legislatiei, cu privire la utilizarea statiilor CB neconforme legislatiei nationale si/sau Europene.
Un parametru important, la care trebuie sa ne uitam la alegerea unei statii, este sensibilitatea receptorului. Sensibilitatea
este definita in specificatii la un raport semnal/zgomot (S/Z) dat pentru fiecare mod de lucru (AM, FM, USB).
Daca acest raport nu este dat in Specificatii, valoarea data a sensibilitatii nu ne spune nimic. Acest raport este definitoriu,
deoarece in Specificatie, poate sa apara o valoare a sensibilitatii data in microvolti la un raport S/Z de 20dB, iar pentru o
alta statie data la un raport S/Z de 10dB. Cand facem comparatii de sensibilitate, in microvolti intre doua statii, este de
preferat sa avem raportul S/Z identic la ambele statii. In situatia, cand ambele statii au aceasi valoare a sensibilitatii in
microvolti de ex. 0,5 microvolt, dar la prima statie, raprortul S/Z dat este 10dB, iar la a doua statie raportul dat este de 15dB,
a doua statie este net superioara fata de prima la capitolul de sensibilitate. In practica sensibilitatea unei statii este definita
de calitatea elementelor active din etajul de intrare (tranzistor sau FET). Aceste elemente, daca sunt de zgomot redus, specia
l construite pentru etajele de intrare, asigura receptorului din statie, o sensibilitate sporita.
REMARCA: pentru utilizatori care efectueaza curse externe, se recomanda achizitionarea unor statii conform Normelor UE.
Se vor consulta Specificatiile la mai multe statii si se alege modelul cu sensibilitate mai buna.
13. Locul de instalare: in functie de locul disponibil pe bord, putem opta pentru o statie mai mare sau mai mica.
Nu totdeauna gabaritul mare insemna si statia mai puternica. Daca statia se incastreaza in bord este de preferat o
statie cu difuzorul montat pe panoul frontal si nu dedesubt. In astfel de cazuri, daca optam pentru o statie cu difuzorul
montat pe capacul statiei se mai achizitioneaza si un difuzor suplimentar ce se monteaza frontal. Exista statii cu sistemul
de montare in locasul pentru aparatul radio. Daca dorim, ca statia sa fie incastrata perfect in bordul masinii, se va prefera o astfel de montura.
REMARCA: In functie de locul disponibil, se va alege modelul potrivit.
14. Electroalimentarea: Marea majoritate a statiilor CB pentru alimentare necesita o tensiune de +12V.
Au aparut unele statii CB cu convertor de tensiune incorporat 24/12V. Aceste statii pot fi conectate direct si la 24V,
tensiune prezenta la camioane, fara sa mai fie necesara cumpararea unui convertor de tensiune de 24/12V.
In cazul cand se opteaza pentru o statie cu putere mare sa nu uitam, ca o astfel de statie cere un curent la
emisie de 10-20A sau chiar mai mult, in functie de putere. In astfel de situatii se recomanda achizitionarea unui convertor
de tensiune cu o rezerva mare de curent (40A). Folosirea in timp indelungat a unei statii cu putere mare in timpul
cand motorul nu este pornit, ne poate lasa fara tensiune in baterii, consumul de curent pe emisie fiind mare.
Se vor evita cu desavarsire cumpararea convertoarelor de tensiune cu prize de bricheta de bord incorporate.
La aceste modele reducerea tensiunii de la 24V la 12V se face pe ramura de minus. In momentul cand se cupleaza
antenna la statie, prin masa antenei se pune in scurtcircuit elementul regulator din convertor si statia va primii +24V.
Rezultatul imediat va fi, distrugerea statiei si a convertorului. Astfel de convertoare se preteaza pentru alimentarea unui
detector de radar, CD player, etc, care nu au punct comun cu caroseria masinii.
REMARCA: o statie CB cu putere standard de 4W nu prezinta un consum mare pentru instalatia electrica a masinii.
Pentru camioane se pot prefera modele de statii, ce functioneaa direct de la +24V. Daca se foloseste si un amplificator,
instalatia electrica (convertorul de 24/12V) trebuie sa fie capabila sa furnizeze curentul necesar pentru functionare cu o rezerva de cca.30-40% mai mult.
15. Fiabilitatea: Prin fiabilitate intelegem proprietatea produsului de a functiona in parametrii standard, cat mai mult timp,
fara a se defecta. Producatorii de statii asigura o perioada de garantie de la 1-3ani. Bineinteles garantia nu acopera in nici
un caz defectele provocate de o utilizare necorespunzatoara. Producatorul, care iti ofera o garantie de 3 ani, "stie ceva".
Tehnologia de fabricatie, calitatea componentelor ii asigura, ca aceasta garantie sa fie asigurata ca termen, pentru produsul lui. Dar...calitatea se reflecta si in pret.
REMARCA: sa alegem produsul, pentru care se asigura o perioada de garantie mai mare. "dai un ban, dar stai in fata"...
16. Producatorul: "made in China", "made in Taiwan", "made in Philipine", iar produsul este de o firma din Franta,
Danemarca sau Germania, etc. Marii producatori de bunuri de consum, pentru realizarea (montarea) statiilor, isi cauta forta
de munca ieftina in diferite zone. Dar, sa nu uitam in locurile de montare au fost transferate pe linga componente si tehnologia
de fabricatie si controlul de calitate. Nu se (vor) mai gasi produse "pure", fabricate in tarile de baza. Parametrizarea finala a
produselor de obicei se face la sediile din tarile de baza. (de ex. Pentru President in Franta la Balaruc).
REMARCA: unde este fabricat produsul? Daca are parametrii ce te satisfac, nu trebuie sa fie un criteriu de selectie eliminatoriu.
17. Pretul: calitatea, fiabilitatea, garantia prelungita, se plateste! O statie mai scumpa va functiona mult si bine si dupa
montare nu te vei mai intilni cu tehnicianul electronist, eventual la o cafea.... Iar o statie mai ieftina, cu o garantie de un an,
poate te va purta periodic la meserias, si in scurt timp diferenta de bani, ce ai economisit la cumparare, va intra in buzunarul lui.
REMARCA: Depinde de banii disponibili.
18. Bafta la cumparare! Inainte sa scoateti banii, stabiliti-va la o categorie de statii, care au preturi sensibil egale si care se incadreaza in bugetul alocat. Treceti la studierea - selectarea
Specificatiilor la mai multe modele, tinind cont si de cele prezentate mai sus. Informati-va si de la CB-isti mai vechi cu experienta, asupra comportarii in utilizare a modelului preferat. Cititi cu atentie manualul de utilizare, asfel veti
putea beneficia de toate facilitatile oferite in timpul utilizarii. "
Distanta de acoperire a unei statii radio CB?
La ce distanta bat aceste statii CB? (un model mediu)
Raza de actiune e dictata de antena, puterea e cam 4W standard la orice statie acreditata CE. Bine ca poti sa-i pui amplificator
intre statie si antenna, e altceva dar nu e legal si nici nu face minuni daca nu ai antena bine reglata (calibrata),
deci plan de masa bun si antena buna, bine reglata.
Pe scurt intre masini pe autostrada iei 15km mediu, poate si mai mult daca e vizibilitate radio buna, poate mai putin daca
esti prin padure sau e zgomot mare in banda (propagare externa), oricum media e cam 15km.
Intre punct fix (antena de baza pe cladire) si vehicol se urca un 30-50kM. Iar daca esti pe un deal poti atinge si 100km.
Eu din Pitesti cu antena pe casa am vorbit acum cativa ani .
Referitor la performante pot sa va spun ca la 4W ai o raza de actiune de 10-15 km in functie de configuratia terenului
(camp, dealuri, curbe). In oras treba se schimba, raza de actiune scade dramatic din cauza blocurilor, 3-4 km in cel mai bun caz.
Legat de distante, si statia mea bate lejer 15-20 km, exceptie facand zona Pitestiului unde este galagie mare in eter.
Si asta cu President Florida, o antena de 45 cm inaltime. Asta este si motivul pentru care montez amplificatorul.